Twee maanden later… - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Brouwer - WaarBenJij.nu Twee maanden later… - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Brouwer - WaarBenJij.nu

Twee maanden later…

Door: Lieke Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Lieke

12 September 2014 | Australië, Sydney

Na weken uitstellen is het dan toch echt tijd om weer ns een update te schrijven over mijn leventje hier! Ik las net m’n blog over de eerste week nog eens, best raar, er is best veel veranderd sinds toen!

Het belangrijkste is: College is begonnen!! De eerste weken waren best hectisch, en even uitzoeken hoe alles gaat enzo, maar nu hebben we elke week wel ongeveer hetzelfde rooster. We hebben verschillende soorten lessen. De ‚core subjects’ hebben we in de grote zaal, met alle eerstejaars (denk wel meer dan 200 mensen). Tot nu toe hebben we Teamwork, New Testament, Spirit-filled Living en Christian Doctrine gehad. Dit semester krijgen we ook nog Personal Evangelism. Voor al die vakken hebben we ook een ‚tutorial’: een les in een kleinere groep (20 mensen) waarin we de stof meer uitwerken en er persoonlijk mee aan de slag gaan. Ik leer heel veel en sommige dingen zetten me echt aan het denken. Sommige dingen (vooral bij Spirit-filled living, over prophecy enzo) verwarren me ook, omdat ze anders gaan dan ik gewend ben, maar ik probeer daar wel steeds heel open-minded in te gaan, om dan maar te zien wat er gebeurt en te zien wat daarin de goede manier is.
Ook hebben we twee keer per week Chapel! Studentendiensten, 1 voor eerstejaars en 1 voor alle studenten. Heel gaaf om met medestudenten te worshippen, en de ‚praatjes’ zijn vaak uitdagend en challengen je om eens na te denken over de manier waarop je dingen ziet of hoe je dingen benadert!

Dat is dus het algemene deel van College, het stuk dat iedereen doet. Voor de Worship Music stream hebben we nu 3 onderdelen:
- Music theory: key signature, sharps/flats, triads (major, minor, diminished), circle of fifths, wwhwwwh, Nashville Number System, time signature, scales, intervals…. Yes, heel theoretisch en soms best ingewikkeld, maar wel heel interessant en handig!!
- The Worship Team: hierbij krijgen we les over allerlei dingen die gepaard gaan met een worship team (en dat is best veel). Sommige lessen gaan over de vraag wat worship leading inhoudt, andere over het evalueren van een worship set (waarom, hoe, etc), weer andere over het opbouwen van een worship team (band), of over persoonlijke voorbereiding. Super interessant allemaal, omdat het heel toepasbaar is en ook omdat ze het hier allemaal heel professioneel aanpakken.
- Songwriting fundamentals: dit is deels theorie en deels praktijk. We leren over hoe je lyrics en melodieën moet schrijven, en daarna doen we soms het ook echt. Tot nu toe hebben we het nog maar een paar keer gedaan, omdat we eerst een goede basis van theorie moeten hebben. Verder leren we ook om écht naar muziek te luisteren. Bijvoorbeeld: vind ik dit goed of niet, en waarom? Wat vind ik goed, wat zou beter kunnen? Heel interessant om een nieuwe manier van luisteren te leren, bijvoorbeeld naar alleen de melodie of de lyrics, of hoe die twee samengaan.


Derde onderdeel van College is practicum: twee keer per week helpen ergens in kerk of College. Mijn practicum is production (geluid): in de weekdagen help ik bij Chapel of de workshops van de muzikanten en in het weekend bij een van de kidsdiensten. Leuk om meer te leren van de production kant van muziek! (En de kidsdiensten zijn echt leuk :)))

Verder zijn er veel rondom College/kerk allerlei gave dingen gaande! Elke week op donderdagavond is creative team night, en op vrijdagavond PowerHouse (voor jongeren van 18-25). Ook hadden we in de maand van Augustus op zondagavond ‚Sunday Night Live’! Een dienst met een creatieve draai rondom het praatje. Heel cool om te zien hoeveel creativiteit er is in deze kerk en dat mensen zoveel tijd en energie investeren!!

Ook is het ‚normale’ leven naast College gaan wennen hier. In het begin wel wennen met kleine dingen zoals wat je moet kopen en koken, omdat de supermarkt best anders is (geen groentepakketten, geen gesneden/gekruid vlees, geen gehaktkruiden, zelfs geen kroepoek). Ja. Ik mis de ap. Maaaarr kreeg een paar weken geleden een suuuperfijn pakketje binnen van mn ouders met allemaal handige/lekkere dingen! (VLOKKEN!)
En raar om sommige dingen hier niet te hebben, die thuis in Nederland heel normaal zijn, zoals een weegschaal, garde of mixer. Maargoed, het lukt nu dus allemaal goed, en vind het leuk om elke avond te koken enzo :)

En het is officieel lente hier! We hebben al een paar hele mooie dagen gehad. Als het zonnig is, is het gelijk super lekker, en ik ben heeel blij met ons balkon aan de zonkant. Ze zeggen dat het hier soms in de zomer boven de 40 graden uitkomt, dus ben benieuwd of ik het dan nog lekker vind! Heb inmiddels ook 2x gesurft (golfsurfen) :). De eerste keer ging echt crap haha. Waren niet zoveel golven en ik deed het ook niet goed, kwam ik later achter toen ik de tweede keer ging. Toen ging het een stuk beter doordat een vriend me een aantal goede tips gaf (en er meer golven waren!). Vorig weekend wilden we weer gaan surfen met een groepje, alleen toen was het strand officieel gesloten omdat de zee te ruig was, en daardoor waren ook alle surf-rentals gesloten :(. Toen hebben we maar een beetje op de rotsen bij dat strand gelopen/gehangen, was ook heel mooi (zie foto’s :)).

Verder zijn er spontane citytrips, beachtrips, hangouts en veel verjaardagen (lees: feestjes). Ohja, en ik skate. De beste manier om je te vervoeren hier, lekker door de stad of een park cruisen!

Het is zo raar om te bedenken dat ik hier nu bijna 2,5 maand ben. Dat ik daarvoor nog geen idee had hoe het er echt uit ging zien. Dat ik nu de droom leef waar ik jaren naar heb uitgezien. Dat ik écht aan de andere kant van de wereld ben. Dat ik deel ben van de kerk waarvan ik de naam eerst alleen kende van die hele goede worship band. Dat ik nu huisgenoten en vrienden heb van over de hele wereld. Dat ik in diensten ben waar mensen worship leiden die ik al jaren op de Hillsong dvd’s zie, maar dat ik me realiseer dat dat toch ook vrij weinig uitmaakt omdat het toch om God en mij gaat (maar dat ze stiekem toch ook wel heel goed zijn).

Het is zo makkelijk om gewend te raken aan alle gave dingen hier, maar ik wil elke dag blijven genieten.

May I never lose the wonder!!

Liefs, Lieke


PS. Bedankt voor jullie reacties! Heel leuk om te lezen :)

  • 12 September 2014 - 18:53

    Marianne Lenterman:

    Leuk om te lezen het lijkt me ook een bijzonder wereldje om te verkennen. Heb je al Koala's gezien en kangaroe s? Cronella beach is ook een aanrader om eens naar toe te gaan. En Josh heb je al contact met hem gehad? Leiden wordt te groot dus we gaan splitsen binnenkort. Hoop leuke nieuwe mensen erbij. Nou we kijken uit naar je volgende blog groetjes Marianne

  • 12 September 2014 - 19:24

    Christianne:

    Heel leuk om te lezen! Have fun!! Groetjes, Christianne

  • 13 September 2014 - 23:32

    Papa:

    Hé lieve Lieke, leuk om weer je blog te lezen. Geniet idd van deze bijzondere tijd! Gaaf dat je je draai hebt gevonden. We zouden graag even bij je om een hoekje willen kijken. Hopelijk komt dat ervan over een tijdje. Ik ben blij met je

  • 13 September 2014 - 23:32

    Papa:

    Hé lieve Lieke, leuk om weer je blog te lezen. Geniet idd van deze bijzondere tijd! Gaaf dat je je draai hebt gevonden. We zouden graag even bij je om een hoekje willen kijken. Hopelijk komt dat ervan over een tijdje. Ik ben blij met je

  • 01 November 2014 - 20:29

    Carola Janga:

    Hallo Lieke, wat een bevoorrecht mens ben jij dat je dit allemaal mag meemaken! Onwijs gaaf!
    Hoe gaat het met de muziek? Ben je al lekker losgegaan op de drums?
    Heel veel plezier en geniet er lekker van. Lieve groetjes van Carola Janga.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Ik ben voor een jaar in Sydney om een tussenjaar te doen bij Hillsong International Leadership College. Het bestaat uit twee delen: het algemene deel, met vakken zoals; 'New Testament', 'Old Testament', 'Spirit-Filled Living', 'Personal Leadership' en 'Personal Evangelism'. Voor het andere deel kan je een stroming kiezen en ik ga de stroming Worship Music doen. Als je meer wil weten over Hillsong College kun je naar de website gaan: hillsongcollege.com

Actief sinds 15 Juli 2014
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 4075

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 06 Juli 2015

Hillsong College in Sydney!

Landen bezocht: